Het gebruik van emoji in drukwerk
De emoji, wie kent ze niet. Die leuke iconen die op WhatsApp, Instagram, e-mail te vinden zijn, zijn niet meer weg te denken uit de online wereld.
De emoji, wie kent ze niet. Die leuke iconen die op WhatsApp, Instagram, e-mail te vinden zijn, zijn niet meer weg te denken uit de online wereld.
Wist je dat er wereldwijd meer dan 3000 emoji zijn? De symbolen nemen net als een pictogram de plaats in van tekst. Het is een heldere vorm van communicatie, een universele taal die in elk land te gebruiken is. En het symbool wordt veel meer gebruikt dan je misschien wel zult denken.
De emoji is een symbool om je tekst te ondersteunen en interessanter te maken. Het kan gezien worden als een nieuwe taal die is ontstaan in het digitale tijdperk. In de jaren negentig werd de emoji populair en ontstond op de Japanse telefoons. De emoticon, de voorloper van de emoji, is begin jaren negentig ontstaan: 1990. Bij de emoticon waren er simpele symbolen als :-), :P, <3.
In 1999 werd de eerste emoji gemaakt door de Japanse kunstenaar Shigetaka Kurita. Kurita maakte de emoji met de reden om sneller informatie over te kunnen brengen. Met succes. Als een lopend vuurtje ging de emoji rond in Japan. Vervolgens wilden Google en Apple in 2009 dat de emoji toegankelijk zou worden voor iedereen, een officieel communicatiemiddel. Deze vraag legden zij neer bij Unicode. Rond 2011 werd de emoji toetsenbord aan de iPhone toegevoegd. Dit resulteerde in een wereldwijde verspreiding. Tot de dag van vandaag komen er meer emoji ’s bij.
Communicatie gaat om veel meer dan woorden. Gezichtsuitdrukking, gebaren, lichaamstaal, stemgeluid en fysieke afstand tot je gesprekspartner vormen tezamen een boodschap. Je zegt het niet, maar draagt het wel uit. Dat wordt non-verbale communicatie genoemd. Je zend veel signalen uit die de ander vervolgens interpreteert. Zo werkt dit ook met emoji, alleen net even anders. Je ziet jouw gesprekspartner niet, maar je straalt wel iets uit met de emoji. Zo kunnen ze teksten leuker en vrolijker maken, door de uitdrukking van de emoji uit te lezen. Ook kun je met de emoji jouw tekst versterken door een duidelijke emotie te laten zien met de emoji waarmee je kunt laten zien hoe de tekst daadwerkelijk is bedoeld.
Hoe leuk is het om emoji in je drukwerk terug te laten terugkomen? Je kunt een leuke boodschap overbrengen naar bijvoorbeeld klanten. Alle emoji hebben een eigen betekenis en elke boodschap zal daarom ook door elk ieder anders geïnterpreteerd worden.
In sommige gevallen worden de emoji anders ingezet dan de betekenis die zij daadwerkelijk hebben. Hieronder een aantal emoji met betekenis:
Wil je ook super toffe emoji in jouw drukwerk? Drukkerij Zaansprint helpt graag bij al jouw vragen! Neem gerust contact met ons op via 075 6288461 of vul ons contactformulier in op de website.